שטרודל תפוחים מהיר הכנה

 שטרודל תפוחים מהיר הכנה

שטרודל תפוחים מהיר הכנה כי בחגים אני בלחץ של זמן ולא מוותרים לי על מבחר קינוחים בשולחן החג. להכנת שטרודל תפוחים אני משתמשת בבצק עלים קנוי. אני כמעט ולא משתמשת בבצק עלים מסיבות בריאותיות אך בחגים ואירועים משפחתיים גדולים אני עושה לעצמי הנחה קלה. שטרודל תפוחים אמיתי הוא שטרודל וינאי. השטרודל הווינאי לא עשוי מבצק עלים ולא מבצק פילו אלא מבצק בסיסי שמכינים לבד ,משרים אותו בשמן  ומותחים אותו בעזרת מפת שולחן מבד כותנה עד שהבצק נהיה דק-דק ממש שקוף, מורחים עליו  חמאה מומסת, ומעל מלית תפוחים עשירה, מגלגלים ואופים וגם בזמן האפייה כדי שלא יחסר מורחים חמאה:)  זו אמנות לשמה ובהחלט צריך לפנות לכך זמן וגם ללמוד את המיומנות. השטרודל הזה הוא שטרודל תפוחים זריז למי שרוצה תוצאות מהירות ולא פחות טעימות.

שטרודל תפוחים מהיר הכנה

מצרכים

ל - 2 פסים של שטרודל

מלית תפוחי עץ

ק"ג תפוחי עץ חמוצים (גרני סמית' ) קלופים וחתוכים  לקוביות בגודל בינוני
100 גרם סוכר ( 1/2 כוס )
1/2 כפית קינמון
גרידת לימון מ- חצי לימון
מיץ מחצי לימון
50 גרם צימוק לבן או כהה בגודל בינוני

רולדה לבנה 

3 ביצים גודל  L
90 גרם סוכר (1/2 כוס)
90 גרם קמח  (2/3 כוס)
500 גרם בצק עלים (פרווה או על בסיס חמאה )
קמח לקימוח משטח העבודה
1 ביצה למריחה לפני האפייה
אבקת סוכר להגשה

אופן הכנה

מלית תפוחי עץ

במחבת גדולה ורחבה שמים יחד את התפוחים ושאר החומרים מלבד הצימוקים אותם נוסיף בסוף.
מבשלים את התפוחים על אש בינונית כ- 10 דקות תוך כדי בחישה על מנת שהסוכר יתערבב היטב יחד עם התפוחים. לא לתת לתערובת לרתוח רתיחה חזקה אחרת התפוחים יתפרקו בבישול. קוביות התפוחים צריכות להישאר שלמות ולהיות מעט רכות.
לאחר שכיבינו את האש יש להוסיף את הצימוקים ולערבב היטב. אני לא מסננת את הנוזלים, אני אוהבת שהם נספגים בצימוקים ובתפוחים. מי שאוהב שטרודל יותר יבש מוזמן לסנן את תפוחים מהנוזלים שלהם
.  
את המלית ניתן להכין יום-יומיים לפני הרכבת השטרודל. חשוב שהמלית תהייה קרה בזמן מילוי השטרודל
.

רולדה לבנה

להקציף יחד ביצים שלמות וסוכר לקצף בהיר וסמיך - לוקח כ-5 עד 8 דקות.
לקפל פנימה בעזרת מטרפה את הקמח בהדרגה לקפל בעדינות עד שמתקבלת תערובת אחידה.
להכין תבנית שטוחה של התנור, לשמן אותה היטב ולהניח עליה נייר אפיה, לשמן גם את הנייר ולשטח מעליו את התערובת שהכנו.
לאפות בחום של 190 מעלות 10 עד 12 דקות. לצנן היטב.
לקמח משטח עבודה נקי, להעביר אליו את הרולדה שהיא קרה, לחתוך ל- 4 פסים ברוחב 7 ס"מ
.
נשאר עוד פס אחד צר יותר, אני מקפיאה ושומרת למאפים בהם אני משתמשת בפירורים.
במתכון הזה נשתמש ב - 2 פסים ואת השניים הנותרים נקפיא לפעם הבאה
.

שטרודל תפוחים מהיר הכנה
שטרודל תפוחים מהיר הכנה

הרכבת השטרודל

בצק עלים אם קונים קפוא יש להפשיר במקרר ולא בחוץ. מוציאים אותו לילה קודם למקרר ולמחרת הבצק מופשר ומוכן. מחלקים את הבצק לשני חלקים שווים. (אם קניתם בצק עלים מוכן של 1 ק"ג הוא מתאים להכנת 4 שטרודלים )
לקמח משטח עבודה במעט קמח, לרדד את הבצק למידות הבאות - רוחב 23-24 ס"מ ואורך 30 ס"מ.
להניח פס רולדה על הבצק, בחלק האמצעי שלו כאשר משני צדדיו יש להשאיר רווחים שווים
.
בעזרת סכין חד או גלגלת לחתוך רצועות בשני הצדדים בעובי של כ- 2 ס"מ לאורך הרולדה, ראו בתמונה.
לסדר מעל הרולדה את מלית התפוחים כולל הנוזלים. הרולדה תספוג את הנוזלים, משתמשים במחצית מכמות המלית. קולעים את פסי הבצק  מעל מלית התפוחים בצורה הדוקה.
בשלב הזה ניתן להקפיא את השטרודלים, לילה אחד ללא כיסוי ולאחר שהם קפאו לעטוף אותם בניילון נצמד ולהשאיר בהקפאה עד שלושה חודשים.
למה דווקא רולדה? כי אני אוהבת שהבצק נשאר יבש ולא נרטב מהתפוחים ועדיין התפוחים נשארים עסיסיים ומלאי טעם. אז תפקיד הרולדה הוא לספוג את הנוזלים של התפוחים, היא מתמזגת עם המלית והבצק מתחת וזה לטעמי מוצלח הרבה יותר מאשר פירורי לחם או ביסקוויט.

שטרודל תפוחים מהיר הכנה

אפיית השטרודל 

לחמם תנור ל- 210 מעלות.
אם השטרודל מהקפאה, אני מוציאה אותי חצי שעה לפני האפייה מהמקפיא
.
לסדר תבנית עם נייר אפיה ולהבריש את השטרודל בביצה. להכניס לתנור החם ,חשוב לשים את התבנית שלב אחד מעל אמצע התנור, כדי שהשטרודל יקבל צבע יפה.
אופים 20 דקות ב- 210 מעלות  ואז מורידים את הטמפרטורה של התנור ל- 190 מעלות ומורידים את התבנית לאמצע התנור, ממשיכים לאפות כ-30 דקות עד לקבלת צבע חום יפה.
מגישים חמים ,עם אבקת סוכר מעל. אפשר להוסיף כדורי גלידה וניל או קצפת
.

שטרודל תפוחים מהיר הכנה

שטרודל תפוחים מהיר הכנה